MiG-29 w lotnictwie polskim

MIG–29 to dwusilnikowy samolot odrzutowy, który w Polskiej Armii pojawił się w 1989 roku. Samolot osiąga prędkość 2.3 Ma i ma zasięg od 1750 do 2100 km (w przypadku wersji z dodatkowymi zbiornikami). Wykorzystano w nim turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe RD-33. Załoga zależnie od wersji to 1-2 osoby.

Uzbrojenie

Na uzbrojenie tego modelu, składają się:

  • działko Gsz-301
  • rakiety powietrze-powietrze
  • kasety bombowe (maksymalnie 500 kg bomb)

Radziecka konstrukcja, mimo tego, że zaprezentowano ją w 1985 roku, jest nadal uznawana za pozbawioną większych wad. P MIG-29 wyróżnia się dobrymi właściwościami aerodynamicznymi, które pozwalają na wykonywanie skomplikowanych manewrów. Ogromne znaczenie ma także wykorzystanie dwóch silników, co daje pilotowi większe poczucie bezpieczeństwa.

slovak_air_force_mikoyan-gurevich_mig-29as_0921_-_ila_2008_pd_379

Słowacki MiG-29 – foto wikipedia

MIG- 29 w Mińsku Mazowieckim

Negocjacje na temat zakupu tego modelu do Polski, zaczęły się w 1985 roku. W 1989 roku trafiły one do Mińska Mazowieckiego, jako wyposażenie Wojsk Ochrony Powietrznej Kraju. Piloci tych samolotów, początkowo szkolili się w ZSRR i szybko docenili jego zalety w walce. Kolejni piloci, zostali przeszkoleni już przez Polaków.

Do 1990 roku w Mińsku służyło 12 samolotów, natomiast w 1995, pojawiło się 10 kolejnych maszyn odkupionych od Czech. 2003 rok to uzupełnienie sił o kolejne 23 maszyny pozyskane od Luftwaffe, jednak 9 z nich, było w złym stanie technicznym i nie było możliwe ich przywrócenie do sprawności.

Samoloty stacjonujące w Mińsku, posiadały kilka schematów malowania, dlatego konieczne było ich zunifikowanie.

800px-polish_air_force_mikoyan-gurevich_mig-29a_9-12a_lofting-1

Polski MiG-29 – foto wikipedia

Podniebni kosynierzy

Najbardziej charakterystycznym elementem tych myśliwców, jest logo kolorowej Odznaki Kościuszkowskiej, znajdujące się na kadłubie. Powstało ono w 90 rocznicę ustanowienia odznaki kościuszkowskiej. Logo zaprojektował mjr Cederic Fount le Roy i zostało ono zmodyfikowane przez Roberta Gretzyngiera. Początkowo pojawiło się ono tylko na jednym egzemplarzu samolotu, a następnie, na kolejnych samolotach z Mińska Mazowieckiego. Znajduje się ono także na samolotach bojowych, w malowaniu o obniżonej widoczności. W ten sposób, lotnicy z Mińska Mazowieckiego podtrzymują pamięć historyczną.

Samoloty zostały także oznaczone imionami ważnych lotników i dowódców. Ich portrety, naniesiono na płat statecznika ogonowego każdej z maszyn. W ten sposób, uwieczniono między innymi Mirosława Fericia i Zdzisława Krasnodębskiego, związanych z Dywizjonem 303.

Zmiany w polskich samolotach

Myśliwce MIG-29 służące w Polsce, poddano wielu modyfikacjom w stosunku do oryginalnego modelu. Zmieniono w nich między innymi:

  • anteny radiostacji
  • lampy oświetlenia
  • panele wzmacniające skrzydła (element dodany)
  • elementy kabiny pilota

Maszyny pozyskane od Luftwaffe, musiały być wyposażone w dodatkowe zbiorniki i mieć wymienione przyrządy, ze względu na niewłaściwą skalę. Obecnie w modelach stacjonujących w Polsce, wykorzystuje się malowanie standardowe dla NATO.

Warto zwrócić uwagę na to, że samoloty MIG-29 są stale unowocześniane i wyposażane w nowe elementy, dlatego maszyny stacjonujące w różnych miejscach, mogą mieć inne wyposażenie.

158916-11575-pristine

Jaki model MiG-29?

Osobiście gorąco polecam model GWH w 1/48. W małej skali 1/72 masz wybór miedzy Italeri i Trumpeter, ten drugi lepszy. Polskie dodatki, te wszystkie dzynksy i panele robi Attack Squadron – szukaj w Arma Hobby. Dostaniesz tam również polskie kolory z Hataka i kalkomanie z Model Makera.

Attack Squadron przygotował też walkaround samolotów z Mińska – MiG-29A i MiG-29UB zobacz tutaj.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s