Jak sklejać modele żywiczne?

Niedawno opublikowałem tekst o modelach żywicznych. Omówiłem w nim różnice miedzy modelami plastikowymi a żywicznymi. Teraz przyszła kolej na omówienie techniki montażu tych replik dla zaawansowanych modelarzy.

Jak pamiętasz z poprzedniego tekstu, model żywiczne skierowane są do bardziej wymagających modelarzy, którzy chcą wykonać model pojazdu nie produkowanego w plastiku. Podstawowa różnica w produkcji takich modeli polega na odlewaniu ich w miękkich formach silikonowych, a nie na wtryskiwaniu ich w formach stalowych jak plastiki.

model czołgu 15/42 z żywicy

Sklejony model czołgu 15/42 z Brach models 1:35 http:/www.brachmodel.it/

Dla tego żywice mogą one mieć plastyczne odkształcenia, gdy zostały za wcześnie wyciągnięte w formy lub forma była za mocno ściśnięta. Także otwór przez który napełniano formę musiał być znacznie większy, dla tego odlewy żywiczne maja duży „klocek wlewowy”, który trzeba umiejętnie odciąć. Odkształcenia odlewy żywicznego można naprostować po zanurzeniu go w gorącej wodzie lub podgrzaniu suszarką. Klocek wlewowy trzeba delikatnie odciąć piłką modelarską.

Częstym problemem związanym z modelami żywicznymi są drobne bąble powietrza uwięzione w żywicy podczas odlewania. Należy je zaszpachlować szpachlówką modelarską. Na szybko można to zrobić wklejając do otworu np. patyczek z plastiku z użyciem superglue i ucinając go u nasady. wygodne tez może być użycie Magic Sculpta lub Milliputa i wygładzenie przed zastygnięciem przy pomocy mokrego pędzla lub poślinionego palca.

narzędzia pomocne przy sklejaniu modeli

Do sklejania modeli żywicznych możesz użyć narzędzi stosowanych przy montażu plastiku.

Wycinanie części modeli żywicznych

Na początek: Pamiętaj! Żywica jest bardziej krucha niż plastik. Trzeba je obrabiać z wyczuciem i bez pośpiechu. Części wykonane z żywicy można wycinać piłką modelarską JLC, piłka włośnicową, nożykiem modelarskim (ostrym). Duże klocki wlewowe można odcinać mikrowiertarką, np. Dremel, ale przy zachowaniu najwyższej ostrożności – aby nie przegrzać żywicy lub nie zaciąć elementu.
Wycinaj z lekkim nadmiarem, który delikatnie usuniesz nożykiem lub pilnikiem iglakiem. Pośpiech to zawsze zły doradca.

Pasowanie i klejenie części żywicznych

Wycięte części należy dopasować. W modelach żywicznych jest to często trudniejsze – części mogą być zwichrowane lub odkształcone – podgrzej je i staraj się dopasować, uważaj jednak aby ich nie połamać.
Do klejenia żywic nie nadaje się klej do plastiku, trzeba użyć superglue lub kleju epoksydowego. Przed klejeniem dobrze jest oczyścić miejsca łączenia z smaru rozdzielającego formy silnikowe, przemywając model łagodnym rozcieńczalnikiem, spirytusem lub może najlepiej wodą z mydłem.
Nakładając klej pamiętaj, żeby zachować czystość i nie zasmarować klejem reszty modelu. Przy klejeniu dużych, ciężkich części warto wzmocnić łączenie tzw. „pinem” wykonanym z kawałka np. spinacza biurowego wklejonego do otworów w obydwóch łączonych częściach. Duże powierzchnie klejenia warto porysować ostrzem nożyka lub nawiercić, aby klej miał gdzie się zaczepić (usuń strzępy i farfocle, aby nie utrudniały przylegania powierzchni).

Malowanie modelu żywicznego

Przygotowanie do malowania modelu rozpocznij od przemycia powierzchni modelu aby usunąć tłuszcz, smar i inne zabrudzenia utrudniające przyleganie farby do żywicy.
Następnie zagruntuj model podkładem. A używam sprayu Vallejo Primer Metal-Plastic. Gunze ma dedykowany podkład Resin Primer, modelarze używają też Gunze Surfacera.

Potem malowanie przebiega tak jak w przypadku modeli plastikowych. Aerograf lub pędzel, i weathering.

Mam nadzieję, że dzięki tym poradom łatwiej będzie ci zacząć z modelami żywicznymi. Zadaj pytanie lub skomentuj – nich inni poznają Twoje zadanie

Advertisements

5 uwag do wpisu “Jak sklejać modele żywiczne?

  1. Ciekawy artykuł, zapraszam do mojego bloga hobbystycznego:
    „Modele żywiczne mogą na pierwszy rzut oka przypominać modele do sklejania wykonane z plastiku, jednak jest między nimi kilka różnic. Te modele do sklejania są przede wszystkim trudniejszym zadaniem dla modelarza, dlatego polecamy je głównie dla osób, które mają już doświadczenie w modelarstwie.” link

  2. Witam,
    Ostatnio zacząłem robić figurkę i stwierdziłem że fajnie było by „ubrudzić” jej buty za pomoca pigmentu. Jednak aby pigment był trwały nalezy figorke polakierowac. I w tym momencie pojawilo mi sie pytanie czy mozna uzyc bezbarwnego sprayu z sklepu budowlanego?

    • Myślę, że tak, ale musisz dwie rzeczy sprawdzić – czy jest matowy i czy nie uszkadza farby która pomalowałeś figurkę. Spray może zdmuchnąć część pigmentu, lepiej sprawdzi się pigment fixer. Ja prywatnie używam najprostszej metody – rozwodnionego matowego lakieru akrylowego – wpuszczam go dobrze namoczonym pędzlem w pigment i po wyschnięciu gotowe!

      • Pytanie jest w zasadzie spowodowane tym iz znalazłem w domu tak owy sprey. No coz zobaczymy 🙂 a jak nie to trzba bd isc do sklepu.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )