Spitfire – samolot legenda

Samoloty Spitfire to „chleb powszedni” każdego modelarza zafascynowanego flotą powietrzną. Jest niezwykle częstym gościem zarówno w zeszytach z „kartonówkami”, jak i pudełkach z modelami plastikowymi. Wielu producentów wydaje kolejny model Spitfire raz na kilka miesięcy. Reasumując – model jest tak popularny, że stanowi klasykę sklejania miniaturek samolotów i każdy szanujący się modelarz musi podjąć z nim walkę.Z pewnością wiesz, że maszyny tego producenta z Southampton były często sterowane przez Polaków. Przypomnijmy zatem historię kilku najciekawszych modeli Spitfire. Opowieść o wszystkich modelach zajęłoby kilkanaście grubych tomów.

   spit9-tamiya

Model Mk V

Można powiedzieć, że powstał bezpośrednio z modelu MK II, który nie radził sobie zbyt dobrze z groźnymi Messerschmittami BF 109F. Aby poprawić osiągi maszyny, użyto najprostszego rozwiązania – mianowicie wstawiono większy silnik. Dzięki niemu maszyna lepiej nabierała wysokości i zaczęła się dobrze sprawować na dużych wysokościach. Rok 1941 to wdrożenie tego modelu do budowy. Okazało się, że wersje III i IV nie odegrały większej roli w walkach nad kanałem, gdyż nie były masowo produkowane. Niemcy nie zasypywali gruszek w popiele i zaczęli walczyć na jeszcze lepszych maszynach. Za sterami tego samolotu wielokrotnie siadali polscy piloci z Dywizjonu 302, 303 i 306.

kalki spitfire v

Spitfire Mk IX

Numeracja poszczególnych modeli Spitfire może przyprawić w zakłopotanie wielu ekspertów. Wiele modeli pozostało w hangarach i nie trafiło do normalnej produkcji. Wyścig zbrojeń prowadził do błyskawicznego wprowadzania zmian w samolotach. Model Mk IX został opracowany w odpowiedzi na świetny samolot niemiecki Focke-Wulf Fw 190. Po raz kolejny okazało się, że do osiągnięcia przewagi nad przeciwnikiem wystarczy wymiana silnika. Model przyniósł także zmiany w budowie celownika, skrzydeł oraz zbiorników paliwa. Na Spitfire Mk IX walczyli w Afryce Polacy z Cyrku Skalskiego, którzy odnotowali wiele strąceń maszyn nieprzyjaciela. Samoloty Spitfire w tym malowaniu to łakomy kąsek dla wszystkich modelarzy. Walki w Afryce trwały w najlepsze w tym czasie, gdy nad kanałem trudno było spotkać niemieckie maszyny. Wielu pilotów potwierdzało, że był to najlepszy model Spitfire, na którym mieli przyjemność latać. Po wojnie samolot stanowił wyposażenie dywizjonów bardzo dużej ilości krajów.

Spitfire Mk XVI

W zasadzie to ten sam model co Mk IX, tyle że przystosowany do latania na niewielkiej wysokości. Zmieniono w nim silnik na model Packard, sprowadzany ze Stanów Zjednoczonych. Ten model Spitfire był często wykorzystywany przez naszych rodaków. Latano na nim w dywizjonach 302, 308 i 317. Używano ich do niszczenia naziemnych celów. Z tym samolotem łączy się niechęć sowietów do uznania udziału Polaków w walce na zachodzie – po zakończeniu wojny nie mogły być pilotowane na terytorium naszego kraju przez Polaków. O wiele lepiej wiodło się pilotom, którzy pozostali w Wielkiej Brytanii. Zostali włączeni do sił lotniczych tego kraju.
Nie zapominajmy o doniosłej roli polskich pilotów jako oblatywaczy samolotów Spitfire. Bez nich nigdy nie powstałyby nowe modele samolotów. Polacy prowadzili zarówno testy podczas lotu, jak i po remontach.

kalki techmodu do spitfire

Rywal Spitfire

Wojna była czynnikiem, który wymusił na państwach szybki rozwój lotnictwa. Gdyby Niemcy nie mieli takich producentów samolotów jak Focke-Wulf czy Messerschmitt, tak piękne maszyny jak Spitfire czy Hurricane nigdy nie musiałyby powstać. Największym rywalem Spitfire był jednak samolot aliancki. P-51 Mustang, od wersji B wyposażony w silnik Merlin produkcji Packarda miał zdecydowanie lepsze osiągi od Spitfire z zasadniczo takim samym silnikiem Merlin. Mustangowi dorównał tylko Spitfire z silnikiem Griffon (Mk XII, Mk XIV i dalsze wersje).

Spitfire w polskich barwach

Wiele wspaniałych malowań Spitfirre I/II, V, IX i XVI w polskich barwach uwzględniono w rewelacyjnych kalkomaniach Techmodu. Dostaniesz je w wielu dobrych sklepach modelarskich. Ja kupuję je głównie przez internet w Hannantsie. Oznaczenia polskich Spitfire znajdziesz także w pudełkach większości modeli tego samolotu. Najpopularniejsze to Spitfire Vb „Kaczor Donald” J. Zumbacha z dyw. 303 (RF-D) i Spitfire IX z Cyrku Skalskiego. Z polskich firm modele Spitfire i akcesoria produkuje Attack Squadron link.

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Spitfire – samolot legenda

  1. Różnica między spitfire V, IX i XVI polegała na rodzaju Silnika. Spitfire V miał silnik Merlin 45. Spitfire VIII, i jego „tymczasowa” wersja IX miały silniki z serii 60-61-63-66-70. Spitfire XVI miał Packardowska wersję silnika 66 czyli Merlin 266. Była to wersja silnika dla myśliwców tzw małej wysokości (LF). Chodzi o to, że drugi bieg sprężarki włączał się w nich na niższym pułapie.

    Spitfire IX, różnił się od VIII brakiem chowanego w kadłubie kółka ogonowego. IX to był po prostu płatowiec V z większym silnikiem od VIII. Docelowa wersja VIII miała opóźnienia, i dla przeciwstawienia się Fw-190 zbudowano takiego hybryda. Początkowo osłony silnika IX były sztukowane (było kilka wariantów pośrednich), potem użyto takich jak w VIII.

    O ile Spitfire V i VIII łatwo było odróżnić, to Spitfire IX i XVI były do siebie bliźniaczo podobne. Wprawdzie potocznie przypisuje się Spitowi XVI kroplowa owiewkę kabiny pilota, to była ona też używana w późnych seriach IX. Także skrócone końcówki skrzydła i kształt steru kierunku mogły być dowolnie zmieniane w warsztatach polowych.

    Różnica pozwalająca odróżnić wersję XVI od IX, to oprócz numeru ewidencyjnego samolotu, jest mała klapka na grzbiecie pokrywy silnika, i tylko tyle.

  2. Pingback: Spitfire w skali 1/72 – postaw na ofertę firmy Eduard | Modele do sklejania

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s