Najtrudniejsze modele plastikowe

Dzisiaj trochę teorii i moich przemyśleń. Co decyduje o efekcie, wrażeniu jaki wywoła nasz model. Jakie modele są szczególnie trudne a jakie są najbardziej efektowne? Czy porywać się od razu na drogi model?

Modele plastikowe które najbardziej przyciągają uwagę

Nawet początkujący modelarze uwielbiają przeglądać oferty sklepów modelarskich, koncentrując się na modelach które odznaczają się niezwykłym stopniem skomplikowania. Pamiętaj że zaawansowany stopień trudności nie oznacza że sklejenie takiego modelu nie jest możliwe lub że wymaga jakiś nadnaturalnych zdolności. Wszystko zależy od dokładności – zarówno producenta, jak i twojej. Na razie nie namawiam cię do zakupu modeli plastikowych za kwotę ponad pięciuset złotych – a nawet tyle może kosztować pojedynczy model bez dodatków. Poprzestańmy na krótkim przeglądzie maszyn które zachwycają modelarzy (i nie tylko), stopniem skomplikowania. Przyciągają one zawsze duże zainteresowanie na wystawach modelarskich.

P-51B-mustang

Efektownie sfotografowany model. Wspaniały efekt stosunkowo tanim kosztem. Foto – Fotolia.pl

Samoloty

Samoloty do sklejania to chyba najbardziej popularny temat wśród modelarzy plastikowych. Sklejenie prostego samolotu jednosilnikowego nie stanowi trudnego wyzwania, jednak istnieją maszyny których budowa może pochłonąć bardzo dużo czasu. Należą do nich samoloty wielosilnikowe oraz te o nietypowej budowie. Te dwie rzeczy wiąże ze sobą na przykład model Me 321-B „Gigant”, dostępny na przykład w ofercie Italeri. Inne bombowce z okresu drugiej wojny światowej stanowią również duże wyzwanie. Szczególnie trudne będą te o skomplikowanym kształcie kabiny pilota oraz o nietypowym usterzeniu tylnym. Do łatwych nie zaliczają się również samoloty odrzutowe – szczególnie modele ze składanymi skrzydłami.

Helikoptery

Helikoptery to temat nieco mniej popularny niż samoloty wśród modelarzy którzy sklejają modele plastikowe. Nawet proste modele mogą stanowić problem dla początkującego modelarza ze względu na nietypową budowę. Najtrudniejsze maszyny to te które mają więcej niż jeden wirnik. Należą do nich takie modele helikopterów jak na przykład CH-47D Chinook – śmigłowiec transportowy którego używa armia Stanów Zjednoczonych. Inne modele helikopterów wojskowych także odznaczają się dużą ilością szczegółów – w związku z czym ich budowa trwa dużo czasu. Do takich modeli zalicza się na przykład Kamov Ka-50 Hokum produkcji rosyjskiej. Helikoptery szturmowe z pełnym uzbrojeniem świetnie prezentują się, dlatego warto podjąć wyzwanie.

Pojazdy naziemne

Pojazdy kołowe charakteryzują się mniej skomplikowaną budową od gąsienicowych. Nie oznacza to że modelarz który szuka wyzwań nie znajdzie nic ciekawego w tym dziale. Świetnie prezentują się na przykład transportery kołowe, takie jak amerykański M25. Co więcej – posiada on platformę na której można umieścić sklejony czołg. Taki zestaw świetnie prezentuje się w postaci dioramy. Najtrudniejsze modele to te które mają zarówno zwykłe koła jak i gąsienice, ze względu na skomplikowane odwzorowanie układu zawieszenia. Do pracochłonnych modeli należą zatem takie pojazdy jak na przykład niemieckie transportery Sd. Kfz. Czasochłonne jest także wykonanie gąsienic w czołgach. Gąsienice składają się z dużej ilości małych elementów i ich sklejanie może być nużące. Tą pracę najlepiej rozkładać sobie w partiach, między którymi będziemy zajmowali się innymi częściami.
Maszyny budowlane i rolnicze to rzadki temat wśród modelarzy – w związku z czym ich wykonanie może być o wiele ciekawsze niż sklejanie kolejnego czołgu.

Okręty

Okręty w dużej skali to chyba najtrudniejsze zadanie które możesz podjąć. Modele mniejszych statków są produkowane w skali 1:35, co pozwala na odwzorowanie ogromnej ilości szczegółów – co jest oczywiście pracochłonne. Pamiętajmy o tym by mieć odpowiedniej wielkości biurko – model po złożeniu może mieć nawet siedemdziesiąt centymetrów i więcej. Koszt takiego modelu zaczyna się od stu złotych, a cała budowa może zająć nawet rok czasu. Modele większych okrętów są produkowane w mniejszej skali, przez co ilość szczegółów jest mniejsza.

Porady na koniec

W moim odczuciu o wartości modelu nie decyduje jedynie jego stopień skomplikowania. Wielu doświadczonych modelarzy chętnie składa prostsze modele, aby na ich przykładzie pokazać młodzieży iż także one mogą być prawdziwym dziełem sztuki. Wszystko zależy od wizji i umiejętności modelarza. Lepiej prezentuje się zatem model prosty, ale wykonany z doskonałą precyzją i waloryzowany, niż model skomplikowany, ale sklejony byle jak. Pamiętaj także że zakup prostego modelu pozwala na jego szybkie wykonanie, natomiast skomplikowany wymaga dużej ilości pracy.

Reklamy

7 uwag do wpisu “Najtrudniejsze modele plastikowe

  1. Można o link do strony gdzie najlepiej kupić model takiego 60-70 centymetrowego okretu w skali 1:35 ??

    Prosilbym takze o link do pana dwoch ulubionych modeli czolgow. Z góry dziękuję.

  2. Może warto czasem sprawdzić błędy przed wklejeniem tekstu. Nie wiem czy autor wie ale przed „że” zawsze stawiamy przecinek.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )